вівторок, 22 березня 2016 р.

Розвиток емоційного інтелекту класовода. Нестандартні позакласні заходи (Доповідь)


                 Якщо ви звернетесь до своїх спогадів зі школи чи вузу, ви, ймовірно,

можете згадати однокласників чи одногрупників, котрі гарно вчилися, отримували п’ятірки та витрачали безліч часу на підготовку до занять, однак так і не стали успішними в соціальній сфері та не реалізувались у професійній. У чому ж проблема? Людина може бути розвинена інтелектуально, але соціально не адаптована та не розуміти емоційної складової поведінки інших.
               Дослідження зарубіжних учених вже давно довели, що високий рівень загального інтелекту (IQ) не гарантує його володареві успіху в кар'єрі або щастя в особистому житті. Не дивлячись на те що наша культура до досі сконцентрована на отриманні академічних знань і абсолютно ігнорує емоційний інтелект (EQ), саме від нього залежить успіх кожного топ-менеджера в бізнесі, а класному керівникові – успіх в спілкуванні з учнями та їх батьками.

 Емоційний інтелект (далі – EI) (англ. Emotional intelligence) — група ментальних здібностей, які беруть участь в усвідомленні та розумінні власних емоцій і емоцій оточуючих. Люди з високим рівнем емоційного інтелекту добре розуміють свої емоції і почуття інших людей, можуть ефективно керувати своєю емоційною сферою, і тому в суспільстві вони легше досягають своїх цілей у взаємодії з оточуючими.
                 Тобто, емоційний інтелект – це здатність людини тлумачити власні емоції і емоції тих, що оточують, щоб використовувати отриману інформацію для реалізації своїх цілей.

                  У EQ є декілька рівнів.

Перший – усвідомлення своїх емоцій, уміння визначити, яку емоцію відчуваєш в даний момент, визначити, з яких базових емоцій складається складна емоція.

Другий рівень – уміння управляти власними емоціями, визначати джерело і причину їх виникнення, ступінь корисності, змінювати інтенсивність емоцій, замінювати їх на інші.

Третій – усвідомлення емоцій інших людей, визначення емоційних станів за вербальними і невербальними ознаками.

Четвертий – управління емоціями інших людей, цілеспрямована дія на їх емоції.

Люди з високим рівнем емоційного інтелекту, як правило, керуються такими почуттями:

● Мотивація;                                                       ● Дружба;
● Зосередження уваги;                                       ● Самоконтроль;
● Задоволеність собою;                                      ● Зосередженість;                       
● Душевний спокій;                                            ● Свобода;
● Зв'язок з оточуючими;                                     ● Задоволення;
● Автономність;                                                  ● Вдячність тощо.

Водночас, люди з низьким рівнем емоційного інтелекту часто відчувають:

→ Самотність;                                             → Фрустрацію;
→ Пчуття провини;                                    → Спустошеність;
→ Депресивність;                                       → Неврівноваженість;
→ Зобов’язаність;                                       → Залежність;
→ Злість;                                                     → Почуття жертви;
→ Образу;                                                   → Незадоволеність;
→ Відчуття неуспіху.

         Більшість приватних організацій та державних інституцій, зосереджують свою увагу на підготовці висококваліфікованих кадрів у вищих учбових закладах, акцентуючи увагу на підвищені рівня IQ та оволодіванні необхідними для роботи знаннями. Однак, сучасні дослідження доводять, що рівень IQ є важливою, однак не основною складовою успішної професійної діяльності, тому емоційний інтелект є необхідною умовою успішного професійного зростання особистості.

           Є навіть таке поняття, як «емоційний менеджмент» – управління емоційними ресурсами компанії з метою підвищення ефективності бізнесу. Саме тому всю більшу кількість компаній включають в програми розвитку компетенцій співробітників курси з розвитку емоційної компетентності

           Лідер з високим рівнем емоційного інтелекту – може керувати емоційним станом своїм та співробітників протягом тривалого періоду часу.

           Як це можна спроектувати на роботу класного керівника під час навчально -виховного процесу? Уявімо школу, де більшість працівників мають розвинений ЕІ,  у такому колективі:

·        поважають  ідеї кожного;
·        команди працюють з оптимальною віддачею;
·        немає пліток та інших негативних проявів;
·        кожен радий та святкує успіх свого колеги;
·        швидко долаються «камені спотикання»;
·        цінується єдність колективу;
·        рішення приймаються більшістю;
·        робота відповідним чином винагороджується;
·        постійно розвивається педагогічних працівників потенціал працівників тощо.

                     Замислитесь на хвилину,

 коли ви останній раз стикалися із труднощами на роботі?

Як Ви себе почували в той момент?

Спершу, якщо ви були енергійні, що траплялось, якщо кількість проблем зростала, яких ви не очікували починаючи роботу?

 Або, що ви відчували коли керівник лишав Вас без підтримки у складний момент, або інші працівники не виконували свої функції, що впливало на Вашу роботу?

Або коли Ви очікували на премію, та не отримували її?

         Люди з високим рівнем емоційного інтелекту теж стикаються з такими ж проблемами, однак їхня реакція на такі ситуації відрізняється. Вони здатні зупинитися, проаналізувати те, що вони відчувають, і зрозуміти, як ці почуття впливають на поведінку і вибір. Вони здатні зрозуміти, як інші люди почуваються і співпереживати з ними.
                   Також вони можуть вибрати поведінку і дії, які допоможуть їм не тільки вийти зі складної ситуації, але й вирішити її. Перешкоди не зупиняють таких людей, а допомагають розвинути свій потенціал.
         Щодо можливостей підвищення рівня емоційного інтелекту існує два протилежних підходи, так, ряд вчених, зокрема Дж. Мейєр, дотримуються позиції за якою підвищити рівень ЕІ неможливо, оскільки ЕІ є відносно стійкою властивістю.
          Однак, підвищити емоційну компетентність шляхом навчання можливо. Водночас, Д.Гоулман та інші вчені, вважають, що  ЕІ можна розвивати, така можливість обумовлена тим фактом, що нервові шляхи головного мозку продовжують розвиватися до середини людського життя, приблизно до 40 років.
           Забезпечити розвиток емоційного інтелекту в учнів, може той класний керівник, який добре володіє методикою проведення таких нестандартних форм позакласних заходів, як:

-         груповий тренінг
-         індивідуальний тренінг
-         коучинг
-         сімейне виховання
-         використання методу проектів та проектних технологій
-         використання методів та прийомів розвитку критичного мислення учнів
-         Застосування освітньої технології  Web-квест (це сучасна технологія, яка основана на проектному методі навчання, що включає пошукову діяльність учнів з чіткими вказівками вчителя із застосуванням нових інформаційно-комунікаційних засобів).


Література:

1.                      Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості // Психологічні студії Львівського ун-ту. - С. 20 - 23.

2.                      Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: исследование феномена // 2006. № 3. С. 78 — 86.

3.                      Гоулман Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта. — М.: Альпина Бизнес Букс,

2005.

4.     Cherniss, Cary. The Business Case for Emotional Intelligence. Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organization.

5.     Crompton, Mike. April, 2010. Improving Self-Awareness Increases Your Emotional Intelligence.

6.     CRM Today. Managing the Support Center with Emotional Intelligence.

7.     Cilver, Dick. A Review of Emotional Intelligence by Daniel Goleman: Implications for Technical Education.

8.     Hein, S.EQI.org. Emotional Intelligence articles, various.

9.     Wikipedia.org. Emotional Intelligence








Немає коментарів:

Дописати коментар